Silnik Toyota 1.5 VVT-i Hybrid był pierwszym napędem, który zadebiutował w roku 1997 w Toyocie Pirus. Na pierwszy napęd o nazwie Hybrid System składał się czterocylindrowy silnik 1.5 serii NZ o mocy 58KM, pracujący w cyklu Atkinson oraz silnik elektryczny o mocy 40KM z funkcją generatora.Głownym potencjałem był silnik spalinowy on odpowiadał w większości za moc.Cała konstrukcja została tak obliczona aby zmieścić się w komorze silnika,natomiast baterie niklowo-metalowo-wodorkowych znajdowały się za tylną kanapą.
Była to pierwsza odmiana napędu hybrydowego który był wyznacznikiem kolejnych odmian i był stosowany do 2003 roku.W roku 2003 wraz z nowym modelem Pirusa weszła druga generacja napędu hybrydowego o nazwie Hybrid Synergy Drive (HSD) zamysłem konstruktorów było zrównoważenie obu napędów przez co moc silnika elektrycznego zwiększono w porównaniu do pierwszej generacji o 50%. Przez zastosowanie układu HSD rola silnik elektrycznego znacznie wzrosła,były wykorzystany do ruszania oraz nagłego przyspieszania zupełnie przeciwnie niż w pierwszej generacji.
Między innymi pozwały na to nowocześniejsze baterie niklowo-metalowo-wodorkowe które były bardziej wydajniejsze przede wszystkim lżejsze które posiadały mniejszą liczbę ogniw a większą gęstość energii.Również w tej odmianie zadebiutował nowy tryb o nazwie EV pozwalający na korzystanie z samego silnika elektrycznego oraz pracy układu klimatyzacji przy wyłączonym silniku elektrycznym.Te rozwiązania pozwoliły znacząco obniżyć emisje spalin oraz obniżyć spalanie o ponad 15%. Pirus z tą odmianą napędu był stosowany od 2003 roku do 2009 roku i zaraz potem na bazie sprawdzonego rozwiązania HSD do produkcji weszła trzecia generacja napędu hybrydowego z mocniejszym silnikiem 1.8 VVT-i Hybrid o mocy 136KM.
Natomiast w roku 2011 Toyota wprowadziła do swojej oferty model Toyota Yaris z napędem hybrydowy HSD opartym na silniku 1.5 VVT-i o mocy 75KM i silniku elektrycznym o mocy 61KM co łącznie daje moc 99KM.Kolejnym rozwiązaniem jest wprowadzenie od 2012 roku wersję Toyoty Pirus Plug-in która ma możliwości ładowania silnika elektrycznego ze źródła z z zewnętrznego np. gniazda domowego 230V.Czas ładowania baterii trwa około 2-5 godziny a odległość jaka można pokonać na napędzie elektrycznym to granica 25km a maksymalną prędkość z jaką można się poruszać to 100km/h.
Typ silnika: benzynowy
Pojemność silnika: 1497 cm3
Zakres mocy: 75-78 KM
Moment obrotowy: 111-115 Nm
Pojemność baterii: 0.94 kWh
Zasięg silnika EV: - km
Moc silnika EV: 61-68 KM
Moment obrotowy EV: 169-400 Nm
Typ hybrydy: FHEV (pełna)
Zużycie energii: - kWh/100km
Moc układu: 101-113 KM
Moment obr. układu: 111-478 Nm
Rodzaj układu: 4-cylindrowy
Ilość zaworów: 16
Typ wtrysku: wielopunktowy
Średnia (głosów: 1) | (8.7) |
Trwałość | 10.0/10 |
Utrzymanie | 10.0/10 |
Dynamika | 6.0/10 |