Od długiego już czasu prym w konstrukcjach napędów hybrydowych wiedzie koncern Toyota, jednak inne marki nie próżnują i coraz więcej układów hybrydowych pojawia się na rynku motoryzacyjnym.
E-TECH Full Hybrid – napędy hybrydowe od Renault
Hybryda Renault 1.6 16V E-TECH Full Hybrid 141/143KM H4M
Pierwszy układ hybrydowy Renault wszedł do produkcji w roku 2022 i miał zastosowanie w modelach
Cały napęd hybrydowy powstał na bazie wolnossącego silnika 1.6 SCe z wtryskiem wielopunktowym oraz dwoma silnikami elektrycznymi. Pod maską znajdziemy wspomniany silnik spalinowy o pojemności 1.6 i mocy 94KM zespolony z dwoma silnikami elektrycznymi o łącznej mocy 69KM. Co istotne Renault zastosowało tu swoją nowatorską bezsprzęgłową, wielotrybową skrzynię biegów MMT- MultiMode wywodzącą się z konstrukcji Formuły 1. To skrzynia kołowa która jest stosowana w samochodach wyścigowych, nie posiada sprzęgła którego rolę przejął silnik elektryczny. W porównaniu do klasycznych skrzyń typu EDC oraz CVT odznacza się płynniejszą pracą jak również szybszą reakcją przy ruszaniu. Czas pokarze czy takie rozwiązania będą wstanie konkurować z klasycznymi skrzyniami automatycznymi. Opinie użytkowników sa podzielone, niewątpliwie jest to dobry układ hybrydowy który pozwala na uzyskanie niezłych osiągów oraz bardzo niskiego spalania .
Kolejnym napędem koncernu Renault jest w pełni hybrydowa 3-cylindrowa konstrukcja wyposażona we wtrysk bezpośredni oraz turbosprężarkę, znajdziemy ją pod maską modeli :
Silnik powstał na bazie starszej odmiany 1.2 z rodziny Nissana HR12, w której wprowadzono najnowsze technologiczne rozwiązania. Pod maską znajdziemy silnik spalinowy o pojemności 1.2 i mocy 130KM, który został zespolony z silnikiem elektrycznym o mocy 68KM zasilanym baterią litowo-jonową o pojemności 2kWh z napięciem 400V. Dodatkowo napęd został wyposażony w 25-konny generator rozruchu który również wspomaga system start-stop oraz zmiany przełożeń. Całkowita moc układu hybrydowego wynosi 200KM !
Hybryda Renault 1.8 16V E-TECH Full Hybrid 156KM H5P
To najnowszy układ hybrydowy który będzie powoli zastępował układ 1.6 E-Tech i będzie miał zastosowanie w większości nowych modeli Renault oraz Dacia.
Renault Symbioz
Jest to całkowicie nowa konstrukcja francuskiego koncernu, w której zastosowana najnowsze rozwiązania technologiczne. Założeniem inżynierów było stworzenie pełnego napędu hybrydowego, który spełni oczekiwania klientów pod względem osiągów oraz niskiego poziomu spalania. Napęd hybrydowy powstał na bazie silnika spalinowego 1.8 16V o mocy 109KM oraz silnika elektrycznego o mocy 49KM co łącznie dało moc systemową 156KM. Silnik posiada wtrysk bezpośredni i rozrząd na łańcuchu.
Obecnie na rynku motoryzacyjnym jest coraz więcej nowoczesnych konstrukcji hybrydowych, większość producentów posiada w swojej ofercie takie rozwiązanie, pytanie czy zdołają sprostać oczekiwaniom klientów, tak jak to ma miejsce w przypadku układów hybrydowych Toyota. Czas pokaże…