Silnik Suzuki 1.4 16V BoosterJet Smart Hybrid K14D

973
Silnik Suzuki 1.4 16V BoosterJet Smart Hybrid K14D

Napędy hybrydowe Suzuki są stosowane w samochodach marki

  • Suzuki

Silnik Suzuki 1.4 16V BoosterJet 129KM  Smart Hybriid K14D wszedł do produkcji w kwietniu 2020 r i zasila model Suzuki Swift, Vitara, SX4 S-Cross oraz S-Cross. Cały układ tzw. miękkiej hybrydy powstał na sprawdzonej jednostce 1.4 BoosterJet z wtryskiem wielopunktowym oraz turbodoładowaniem. Do wspomnianej jednostki benzynowej dołączono 48-woltową instalacją elektryczną z silnikiem 10kW .


System jaki zastosowała firma Suzuki jest bardzo uproszczony w porównaniu do klasycznych napędów hybrydowych. W tym rozwiązaniu silnik elektryczny służy jedynie do wspomagania silnika spalinowego podczas ruszania oraz nagłego przyspieszenia. Rozwiązanie to jest bardzo proste przez co może być montowane praktycznie z każdym silniku. Pierwsze takie wsparcie dla jednostki benzynowej o nazwie SHVS (Suzuki Hybrid Vehicle System) pojawiło się w modelu Baleno a potem w Swifcie oraz Ignisie.


Zasada działania ma na celu jedynie wspomaganie silnika spalinowego a cały układ składa się z systemu ISG-Integrated Starter Generator łączącego rozrusznik z alternatorem w jedną całość. W zależności od zapotrzebowania system działa jako silnik elektryczny i wspomaga auto podczas ruszania lub nagłego przyspieszania i generuje dodatkowo 50Nm. Pełni również funkcję generatora prądu podczas hamowania, odzyskuje energię i gromadzi ją w baterii litowo-jonowej o pojemności 8Ah umieszczonej pod siedzeniem kierowcy..Ten system nie pozwala na jazdę w trybie EV czyli elektrycznym jedynie służy do wspomagania pracy silnika spalinowego.Jednostka seryjnie wyposażona została w system start&stop, co również przysłużyło się na uzyskanie rygorystycznych norm spalin Euro6d.

Silnik spalinowy

Typ silnika: benzynowy

Pojemność silnika: 1373 cm3

Zakres mocy: 129 KM

Moment obrotowy: 235 Nm

Silnik elektryczny

Pojemność baterii: - kWh

Zasięg silnika EV: - km

Moc silnika EV: 14 KM

Moment obrotowy EV: 53 Nm

Napęd hybrydowy

Typ hybrydy: 48V mHEV (miękka)

Zużycie energii: - kWh/100km

Moc układu: 129 KM

Moment obr. układu: 235 Nm

Specyfikacja

Rodzaj układu: 4-cylindrowy

Ilość zaworów: 16

Typ wtrysku: bezpośredni

Turbosprężarka

Zalety

  • trwała jednostka
  • niska awaryjność
  • dobra dynamika
  • wysoka kultura pracy

Wady

  • ?

Informacje serwisowe

  • Rozrząd: Łańcuch
  • Ilość oleju silnikowego: 3.6 L, typ oleju: 0W-20 / ACEA A1, wymiana po 15.000 km lub 1 rok
  • Przegląd serwisowy co 1 rok
  • Silnik posiada filtr cząstek stałych
Dane na tej stronie są zbiorem informacji z materiałów prasowych oraz warsztatów i stanowią jedynie wartość informacyjną

Średnia ocena użytkowników

Średnia (głosów: 2) (9.8)
Trwałość 10.0/10
Utrzymanie 10.0/10
Dynamika 9.5/10
Głosy według opinii użytkowników: 2 0

Najbardziej awaryjna część

0%
0%
0%
0%
0%
0%
0%
Suma głosów: 0

Opinie użytkowników

24.02.2024 vitara
(10.0)
Opinia: auto 3 lata i 45 tyś km, bez problemów
  • 10.0/10
  • 10.0/10
  • 10.0/10
Zalety: dobra dynamika, niskie spalanie
Wady: brak
  • Silnik: 129
  • Rocznik: 2020
  • Przebieg: 45000
  • Spalanie: 6.2 l/100km
Polecam
10.09.2023 Suzuki Vitara
(9.7)
Opinia: Po 7 tysiącach wszystko ok
  • 10.0/10
  • 10.0/10
  • 9.0/10
Zalety: Małe spalanie
Wady: Manualna skrzynia biegów krótki 1 bieg
  • Silnik: 129
  • Rocznik: 2023
  • Przebieg: 7000
  • Spalanie: 6.0 l/100km
Polecam